به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه صهیون‌پژوهی جاثیه، اسماعیل شفیعی سروستانی در شصت و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های موسسه موعود که شهریور سال ۱۳۹۱ برگزار شد، در این نشست به نقد نگاه غرب‌گرایانه بر سینما پرداخته شده است.

اسماعیل شفیعی سروستانی در ابتدای سخنرانی به مسئله سینما اشاره کرد و گفت: سینما و تلویزیون در ابتدای ورود در کشور ما برابر بود با ابعاد نوستالژیک آن، یعنی سینما رفتن به معنای خاطرسازی در ذهن تلقی می‌شد. در واقع فیلم دیدن تفریح بود و این سوال برای مخاطبین ایجاد می‌شود که در کشورهای دیگر نگاه مردم به سینما همین‌گونه است؟

سینما در شرق نیز به همین معنا تعبیر می‌شود و بیشتر به دنبال تفریح بودند. سینما با هالیوود اجین شده است و اصولا سینما یعنی هالیوود، سینما در هالیوود زاده نشد ولی قطعا در هالیوود بزرگ شد. فیلم صامت با ادیسون تجربه شد ولی در عرض مدت کوتاهی از نیویورک و ادیسون خارج شد و توسط جماعتی به لس‌ آنجلس در ایالت کالیفرنیا آمد.

وی در ادامه عنوان کرد: اینجا قبلا محل سکونت سرخ پوستان بود و یکی از قطعه زمین‌های غصب شده از سرخ پوستان منجر به تولد هالیوود شد. شهرت هالیوود به خاطر استودیوهای فیلم‌سازی آن است و واژه هالیوود اغلب به عنوان کنایه‌ای برای صنعت سینما و تلویزیون آمریکا به کار برده می‌شود.

هالیوود در لغت به معنای چوب مقدس است، همان چوبی که جادوگران به دست می‌گیرند، چوب اسرار آمیزی که اعمال جادویی انجام می‌دهند و نسبت عجیبی میان هالیوود و این چوب جادویی برقرار شده است. در اروپای شرقی، روسیه و اروپای مرکزی جماعت زیادی از بنی اسرائیل زندگی می‌کنند و مورد اذیت و آزار مردم اروپا قرار گرفته‌اند.

 

انیمیشن بچه رئیس

 

هالیوود شیر خورده بنی‌اسرائیل

رئیس موسسه موعود در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که بنی اسرائیل در مناطق مسلمان نشین در امنیت کامل بودند اما اروپای شرقی و مرکزی یهودیان را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد و به همین دلیل آنها را مجبور کردند تا از آنجا مهاجرت کنند و به سمت آمریکا حرکت نمایند.

یهودیان پس از کوچ به آمریکا دنبال شغل بودند تا اینکه در نیویورک با ادیسون و صنعت تازه سینما آشنا شدند و سینما را از دست ادیسون و یارانش خارج کردند و به سمت کالیفرنیا و هالیوود بردند و آنجا را تاسیس کردند. به استناد منابع نوشته شده درباره تاریخ و سابقه سینما و هالیوود در جهان، این شهرک سینمایی در دامن بنی اسرائیل شیر نوشید و شیر یهود را خورد تا بزرگ شد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌اش را سپری کرد. در میان نخستین آثار تولید شده هالیوود می‌توان به اثری اشاره کرد که سال ۱۹۱۴ توسط سیسیل ب.دومیل به نام مرد زن‌نما منتشر شد.

وی با اشاره به سوژه‌های کوتاهی که در هالیوود در سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۳ ساخته شده است، افزود: در خلال جنگ جهانی اول هالیوود تبدیل به پایتخت سینمایی جهان شد و با فیلم مرد زن‌نما صنعت فیلم‌سازی هالیوود رسما آغاز به کار کرد. امپراتوری هالیوود نوشته نیل گابلر یکی از آثار در باب شفافیت این موضوع است. او مورخ فرهنگی، منتقد سینما و یکی از صدها متفکر معاصر آمریکا است.

گابلر برای پرورش دهندگان طفل نوپای سینما از عنوان مغولان هالیوود استفاده می‌کند و معتقد است که مغول‌های هالیوود بد تربیت شده‌اند و خیلی با انگیزه‌های مادی مدیریت مهمترین رسانه آمریکا یعنی سینما را به اختیار گرفتند، بی‌آنکه توطئه‌ای در کار باشد. عادات زشت در آثار سینمایی به شدت خودنمایی می‌کند، شراب خواری، قماربازی، زن بارگی و خشونت تنها بخشی از کارهایی است که سینمای هالیوود آن را تبدیل به فرهنگ اجتماعی آمریکا کرد.

 

رویاسازی با هالیوود

استاد دانشگاه در ادامه بحث گفت: به غیر از گابلر، نویسندگان دیگری نیز تاریخ سینما را نوشتند که معترض و منتقد به نفوذ یهود در هالیوود هستند، مثلا جورج سادول در کتاب تاریخ سینمای خود می‌نویسد: «دیگر در برابر هنر جز راهزن‌ها، خرده تاجرهای کم اهمیت و … باقی مانده که بیشتر آنها مهاجران نورسیده مانند ویلیام فوکس، کارل لایملی، لویس مایر، ساموئل گلدویچ، برادران وارنر و آدولف زوکر را دربرمی‌گیرند.»

طبق فهرست جدیدی که اخیرا منتشر شده است، حدود ۱۸۰۰ نفر از نویسندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران اصلی هالیوود را یهودیان به خودشان اختصاص دادند. نفوذ یهودیان در سینما چیزی بیش از سلطه است، یعنی در گستره معاملات اقتصادی نمانده، بلکه جهت دهنده اصلی و سیاست‌گذار اصلی و اندیشمند اصلی حاکم بر سینما یهودیان‌اند.

آنها از سینما به عنوان ابزار برای رسیدن به منویات اقتصادی استفاده نکرده‌اند، بلکه سینما برای نشر استراتژی‌ها و سیاست‌های یهودیان فعالیت دارند و از همین جا است که به این نکته می‌رسیم که جایگاه هالیوود یک جایگاه دومی است. جایگاه اول جایگاه تولید کننده فیلم و سینما است و ارائه محصولات می‌کند اما جایگاه دوم جایگاه عمیق‌تر و ژرف‌تر است، جایگاه دوم جایگاه تبدیل شدن هالیوود به اتاق فکر است، لذا هالیوود و آثار هالیوودی تنها به عنوان محصولاتی که تولید شده و بی‌قصد و غرض هستند، نمی‌توان به آنها نگاه کرد.

در پایان دکتر سروستانی به مسئله رویاسازی هالیوود اشاره کرد و تکمیل کرد: منظور از رویاسازی هالیوود چیست؟ آنچه فرهنگ اجتماعی آمریکا و جهان را تغییر داد، همین رویاسازی هالیوود بود و بزرگترین دستاورد هالیوود را رویاسازی باید دانست و آن‌هم رویای آمریکایی که این رویاسازی باعث انسلاخ از عالم واقعی و غفلت از حقیقت هستی می‌شد.

اشتیاق به لعب و اشتغال به لهو دنیوی و زینت دنیایی به خود دادن، دامن زدن به اوهام و خیالات باعت می‌شود که سبک زندگی جدیدی تولید شود که همان زیستن مطابق خاستگاه ابلیس است. این رویاسازی لازمه تداوم و بست فرهنگ غربی بود، یعنی فرهنگ غربی و تمدن غربی اگر تجدید حیات نمی‌یافت و بت‌ سازی در آن اتفاق نمی‌افتاد و رویاسازان به مددش نمی‌آمدند، زودتر از اینها سقوط کرده بود و به همین خاطر هالیوود مقوم فرهنگ و تمدن غربی است.

خیبر