به گزارش سرویس قرآن و معارف پایگاه صهیون‌پژوهی جاثیه، بررسی مسئله قدس و نگاه به گذشته تا آینده این سرزمین مقدس، یکی از اتفاقاتی است که باید همیشه در صدر تحلیل‌ها و نوشته‌های علمی قرار گیرد. از این رو خبرنگار پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر به سراغ حجت الاسلام و المسلمین سید حسین موسوی زنجانی رفته است تا پیرامون نگاه قرآنی به مسئله قدس گفتگو کند.

خیبر: به نظر شما قرآن کریم نسبت به مسئله قدس و فلسطین چقدر مورد اهتمام است و آیا فقط نگاهی تئوریک به موضوع دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم، محل تلاقی سه قاره غرب آسیا است قلب منطقه غرب آسیا هم عبارت است از این مثلث بیت‌المقدس، مسجد کوفه و مسجد الحرام. خداوند به حضرت آدم گفت که اراده آسمانی از این مثلث باید به دنیا صورت بگیرد.

این مثلث را باید حضرت ابراهیم(ع) نگاه دارد، خودش نماد مسجد کوفه است، پایتخت علی بن ابی طالب(ع) و امام زمان(عج) در آن مکان ظهور می‌کند. زاویه دیگر نیز همان بیت المقدس و مکه است، بیت‌المقدس به نام اسحاق و حضرت یعقوب(ع) است که الان ما انبیاء بنی اسرائیل می‌گوییم.

خداوند حضرت ابراهیم(ع) را فرستاد تا به دنیا اعلام کند که بعد از این نظم بین همه عالم باید باشد، این نظم چه بود؟ اینکه هر کسی برایش ممکن است باید به مکه بیاید تا مکه را بسازد. در سوره حج آمده است که به مردم اعلام کن تا همه بیایند و از همین رو ابراهیم(ع) خودش نماد است و مقام ابراهیم جایی است که هر کسی به مسجد کوفه برود، در آنجا دو رکعت نماز می‌خواند.

این نماز هم به نام آدم، شیث، ادریس و ابراهیم(ع) است. لذا اسلام بعد از حضرت ابراهیم(ع) اولین ماکت اسلام بود که به بنی اسرائیل و اولاد اسحاق(ع) داده است که اسحاق پسر کوچک حضرت ابراهیم(ع) بود و بنی اسرائیل نیز در بیت‌المقدس بودند تا اینکه بنی اسماعیل به قدرت رسید و پیامبر گرامی اسلام(ص) آمد و دیگر بیت‌المقدس از بیت‌المقدس بودن خود خارج شد. ابتدا مامور بودند تا نماز را به سمت بیت‌المقدس بخوانند تا اینکه دستور آمد و خداوند فرمود که به سمت قبله بنی اسماعیل نماز بخوانید و آن کعبه بود.

 

خیبر: یعنی پیامبر نماز خویش را فقط به سمت بیت‌المقدس می‎خواند؟

نکته‌ای را باید بگویم که در کتب شیعی و سنی بدان پرداخته نشده است و آن این است که در طول عمر پیامبر(ص) قبل از آنکه ایشان به کعبه امر شود تا نماز بخواند، نماز خویش را به کدام سمت می‌خواند؟ پیامبر(ص) مادامی که در مکه به سمت بیت‌المقدس نماز می‌خواند طرف شرق کعبه می‌ایستاد تا هم کعبه و هم بیت‌المقدس در یک خط قرار می‌گرفت.

در دوره‌ای که پیامبر(ص) در مکه بود و چند ماه اولی که در مدینه نماز می‌خواند نزدیک‌ترین قبله کعبه بود و هرکس نیت پیامبر(ص) را نمی‌دانست فکر می‌کرد که به سمت کعبه نماز می‌خواند. از امام باقر و صادق(ع) صراحتا این مسئله وارد شده است که نماز را طوری می‌خواندند که کعبه بین ایشان و بیت‌المقدس قرار می‌گرفت.

اهمیت بیت‌المقدس به اندازه‌ای است که خداوند ابتدا به پیامبر دستور داد تا به سمت این مکان مقدس نماز بخواند، چهل و هشت پیامبر بنی اسرائیل در آنجا هستند. بایستی این نکته را تذکر داد که هیچ یک از انبیای بنی اسرائیل در حجاز نیستند.

این مثلثی که گفته شد، برای حضرت ابراهیم(ع) است و ما وارث حضرت ابراهیم(ع) هستیم، شما مسلمین وارث پدرتان ابراهیم هستید و این روایت هم به تواتر است. یعنی عراق، حجاز، بیت المقدس برای ما مسلمانان است و این مثلث یک دایره‌ای دارد به نام دایره فردوس، فدک و ام القری.

شما سوزن پرگار را روی کعبه بگذارید، پایه دوار پرگار را در حدی باز کنید که عراق و فلسطین را در بر بگیرد، بخش دلتای نیل را هم در بر بگیرد و حالا به همین شکل دور بزنید از اقیانوس هند تا کانال سوئز، باب المندب، جبل الطارق و تنگه هرمز داخل این حلقه قرار می‌گیرند که به این حلقه ام القری می‌گویند، فدک اعظم که هدیه پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) است.

فدک منظور همان باغ نبود بلکه تمام آن ام القری بود. باید در این دایره رود سند، رود جیحون، نیل، فرات و و دجله نیز در این دایره باشند. رسول خدا(ص) فرموده است بیت المقدس آنقدر مهم است که در سوره اسراء می‌خوانیم «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی مسجد الاقصی».

این سوره دو نام دارد، یکی اسراء و دیگری بنی اسرائیل. بزرگترین جنگ نیز در تاریخ بشر که سرنوشت کل ملت‎ها را عوض می‌کند، در این منطقه رخ خواهد داد، در هفت آیه اول سوره بنی اسرائیل یک درگیری میان مسلمین و بنی اسرائیل در همان منطقه است که در هفت آیه سوره بنی اسرائیل به آن اشاره شده است، دیگری درگیری مسلمانان با اسرائیل است. یعنی آنقدر یهودیان متلاشی می‌شوند که مسلمانان می‌روند و می‌گردند تا ببینند یهودیان کجا هستند.

 

اوج قدرت اسلام زمان فتح بیت المقدس

عددی را نقل می‌کند که یک هزار باب به ایشان عطا شد که از هر بابی، هزار مسئله بیرون می‌رود که جمعا یک میلیون می‌شود. سفری که خداوند در معراج تفسیر قرآنش را به رسول خدا(ص) داد اشاره به بیت‌المقدس شده است و رمز داستان دقیقا همین جاست.

قطعا اوج رسیدن قدرت اسلام به تسخیر بیت‌المقدس است. پیامبر اکرم که توانسته به اندازه «قاب قوسین او ادنی» به خداوند نزدیک شود و در سوره‌هایی مانند نصر و طه تفسیر نموده‌اند که اوج معراج رسول خدا(ص) عبارت بوده از حرکت از بیت الله الحرام تا بیت المقدس و حال مسئله مهم در نحوه بیان این مسئله است که بایستی به چه شکل بیان کنیم؟

حال شما از آسمان نگاه کنید، تمام موج اسلام خواهی از تبت چین تا تفلیس و… همه را اگر دایره‌ای درست کنی، متوجه می‌شوی که اسلام چگونه توزیع شده است، به بیت المقدس که می‌رسی دایره شکاف خورده و آنجا در اختیار ما نیست و مجددا به سمت مصر، الجزایر و… رفته است.

شما حتی به هند و اندونزی رجوع کنید، بزرگترین کشور اسلامی است که صد و سی میلیون مسلمان دارد، در هند و بنگلادش نیز مسلمانان زیادی داریم و نکته مهمی که کار شخصی خودم است و باید ذکر کنم، این است که چرا از ابتدا قرآن تا سوره مائده فقط یا اهل الکتاب است؟

در چهار سوره ابتدایی قرآن یعنی حمد، آل عمران، نسا و مائده فقط از عبارت یا اهل الکتاب استفاده کرده است و چون هر مسلمانی که وارد قرآن شود، می‌بینید که بزرگترین مانع اهل کتاب هستند و نمی‌گذارند که جلو برویم. ما علیه هیچ امت و ملتی در قرآن عبارتی نداریم، بلکه کل قرآن توجه داشته است به این نکته که بیت المقدس و یهود از مهمترین مسائل جهان اسلام است «و لتجدن اشد الناس عداوه للذین آمنوا الیهود» نیز از همین رو مورد استفاده قرار گرفته است.

خیبر: بعد از انقلاب اسلامی آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس مشخص کردند، حکمت این اقدام امام برای انتخاب جمعه آخر ماه رمضان چه بود؟

بخش اعظم امت اسلامی که به چپ و راست می‌زنند و مستقیم نیستند، در ماه مبارک رمضان مشغول عبادت، اطاعت هستند، روحانیون بالای منابر سخن می‌گویند، رادیو و تلویزیون نیز مشغول فعالیت دینی است. ذهن مردم به شدت آماده است. سه هفته پی‌درپی مشغول تعالیم دینی بودند، مراجع برنامه دارند، اساتید قرآن کلاس‌های ویژه دارند و علاوه بر این روزه گرفتن قطعا یک مقابل خداوند ما را خاشع‌تر می‌کند.

هیچ زمانی برای به چالش کشیدن اندیشه‌های مردم وقت خوبی نیست مگر ماه مبارک رمضان، محرم هم فقط ده روزه است و به همین دلیل بهترین زمان ماه مبارک رمضان می‌باشد.

منبع:خیبر